Open Onderzoek

OpenOnderzoek.nl is ontstaan vanuit de dagelijkse adviespraktijk van digitaal strategen Marco Derksen (Upstream) en Alex Talsma (Digitectuur). Beiden geloven in de kracht van de online community en zij werken graag met specialisten en met gebruikers samen. Dankzij OpenOnderzoek.nl kunnen zij samen met de online community nieuwe inzichten verzamelen en die vertalen naar praktische adviezen voor uiteenlopende opdrachtgevers.

Het idee is niet helemaal nieuw. Marco lanceerde 15 jaar geleden vanuit Upstream (destijds samen met RM Interactive en Blogo.nl) al eens onderzoeksbureau BlogResearch. BlogRearch maakte in haar onderzoek vooral gebruik van weblogs. Na enkele klantprojecten voor onder andere T-Mobile, bleek dat deze aanpak voor veel bedrijven te vooruitstrevend was. Inmiddels zijn sociale media volwassen en lijkt het ons tijd om het idee van open onderzoek opnieuw op te pakken.

Open onderzoek is onderzoek waarbij de uitgangspunten, de methodes, de data en de resultaten openbaar voor alle deelnemers toegankelijk zijn. OpenOnderzoek.nl maakt daarbij in voorkomende gevallen gebruik van onderzoeksvragen die worden uitgezet op sociale media en waarbij de resultaten worden gepresenteerd op dit platform. Dat kan een volledig open onderzoeksvraag zijn waarvan de resultaten voor iedereen beschikbaar zijn tot een besloten onderzoeksvraag waarvan de resultaten alleen zichtbaar zijn voor de deelnemers aan het onderzoek.

Wil jij als onderdeel van de online community mee praten over een specifiek onderwerp dan ben je van harte welkom om je bijdrage te leveren! Mocht je voor je organisatie iets willen laten onderzoeken via OpenOnderzoek.nl, neem dan even contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *